Online women's health magazine

Online women's health magazine

Blog

Diana van Dijken

Drs. Diana van Dijken is gespecialiseerd in voeding en de psychologie achter eten. Ze is expert in het begeleiden van vrouwen met gewichtsproblemen en eetproblematiek. In haar praktijk begeleidt zij vrouwen die graag een gezonde relatie met eten en zichzelf willen ontwikkelen. Ze laat vrouwen stap voor stap hun eetgedrag veranderen door te kijken naar de achterliggende redenen om te overeten. Wil je ook een gezonde relatie met eten? Kijk dan op haar website.

Lees meer over Diana
Categorien

Lees ook
Geluk kun je voor 40% zelf beïnvloeden.21 feb. 06:00
Goed voor jezelf zorgen15 okt. 09:00
Zo stop je met emotie-eten.28 sep. 09:00
Mindset

Meer geluk in 5 stappen.

26 feb. om 07:00

Je leven wordt niet beter of anders door af te wachten of het geluk misschien bij toeval en geheel uit zichzelf jouw kant op komt rollen. Als je niet tevreden bent met hoe je leven nu is, zul je zelf dingen moeten veranderen. Zaken anders moeten aanpakken en andere keuzes moeten maken.

Loading...

Ben je niet tevreden met bepaalde aspecten van je leven? Sommige aspecten zijn misschien niet makkelijk te veranderen. Andere aspecten kun je misschien zelfs helemaal niet veranderen, omdat dat buiten je macht ligt. Maar, er zijn ook altijd heel veel zaken die je wél kunt veranderen. Waar je wel invloed op hebt. Als je ook de dingen waar je zelf invloed op hebt "laat liggen" en hoopt op een wonderbaarlijke verbetering zonder daar zelf iets voor te hoeven doen, dan kan het leven soms heel zwaar en oneerlijk voelen.

Met deze stappen zet je verandering in een stroomversnelling. 5 stappen voor meer geluk.

Stap 1: Waar ben je niet blij mee?

Sta eens stil en kijk eens goed naar die dingen in je leven waar je niet blij mee bent. Dat kan je werkplek zijn of je huis. Het kunnen ook je sociale contacten zijn, of de relatie met je partner. Misschien ben je niet tevreden met je lijf of je gezondheid. Misschien vind je dat je te weinig actief bent of dat je geen goede moeder bent. Waar knaagt het? Zet alle punten eens op een rijtje. Alle dingen in jouw leven waar je nu niet tevreden mee bent.

Stap 2: wat kun je veranderen? Wat niet?

Bepaal eens heel eerlijk; welke van de zaken waar je niet tevreden over bent, kun je zelf beïnvloeden en veranderen? Welke zaken liggen echt buiten je macht? Stel dat je een chronische aandoening hebt zoals astma, dan kun je je daar beperkt door voelen. Je kunt zo goed mogelijk met die aandoening omgaan en klachten beperken, maar aan die aandoening kun je niets veranderen. Dat ligt buiten je macht. Net zoals geconfronteerd worden met ernstige ziektes van jezelf of je naasten. Of, ontslag na een reorganisatie waardoor je nu misschien tijdelijk thuis zit. Ziekte, ontslag, maar ook overlijden van een geliefde zijn typische voorbeelden waar je soms helaas mee geconfronteerd wordt en die (in de meeste gevallen) echt buiten je macht liggen. Maar veel andere dingen waar je niet tevreden mee bent, zijn toch echt wel te veranderen en dat zal alleen gebeuren als JIJ in actie komt.

Stap 3: Wat moet er gebeuren?

Bepaal voor die zaken die je wel kunt veranderen, per aspect wat er zou moeten gebeuren zodat je daar wel tevreden over zou zijn. Stel dat je niet tevreden bent met je werk. Wat zou er moeten veranderen voordat je daar wel weer tevreden over bent? Een andere functie binnen hetzelfde bedrijf? Dezelfde functie, bij een andere werkgever? Zou het helpen als je meer of juist minder taken zou hebben? Stel dat je niet tevreden bent met je lijf, wat zou er dan voor zorgen dat je meer tevreden bent? Zouden er een paar kilo's vanaf moeten? Of wil je dat je lichaam fitter en sterker wordt? Wat zou jou blij maken? Werk het uit op papier.

Stap 4: is je doel haalbaar?

Bepaal vervolgens hoe reëel en haalbaar die veranderingen zijn. En,wat de eerste kleine stap zou kunnen zijn om net wat tevredener te worden. Elk klein stapje is een stapje naar voren, in de goede richting. Als je niet tevreden bent met je werk, kan het kijken naar vacatures op een banensite een mooie eerste stap zijn. Of, voer eens een gesprek met iemand die het beroep uitoefent dat jij ambieert. Is het je lijf waar je niet zo tevreden mee bent en wil je graag wat afvallen, onderzoek dan eerst waar die paar kilo teveel vandaan komen. Heb je teveel gesnoept? Beperk dan eerst eens 1 van die snoepmomenten per dag door op dat moment een stuk fruit te pakken of een kop thee te zetten.

Stap 5: Zet die eerste stap!

Pluk je kansen en pluk die dag. Het leven is veel te kort om niet te genieten van al het moois dat het je kan brengen. Dus blijf niet bij de pakken neer zitten, bepaal je doelen, zet die eerste stap en ga aan de slag! Jij bent de baas over jouw leven. Maak er wat van!

Dit artikel is geschreven door Diana van Dijken.

Je leven wordt niet beter of anders door af te wachten of het geluk misschien bij toeval en geheel uit zichzelf jouw kant op komt rollen.

Deel dit artikel


Loading...

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Dolore, velit?

OK