Online women's health magazine

Online women's health magazine

Blog

Diana van Dijken

Drs. Diana van Dijken is gespecialiseerd in voeding en de psychologie achter eten. Ze is expert in het begeleiden van vrouwen met gewichtsproblemen en eetproblematiek. In haar praktijk begeleidt zij vrouwen die graag een gezonde relatie met eten en zichzelf willen ontwikkelen. Ze laat vrouwen stap voor stap hun eetgedrag veranderen door te kijken naar de achterliggende redenen om te overeten. Wil je ook een gezonde relatie met eten? Kijk dan op haar website.

Lees meer over Diana
Categorieën
Alle artikelen
Lees ook
Goed voor jezelf zorgen15 okt. 2018 09:00
Ook doen wat eng is, is puur jezelf zijn.11 okt. 2018 08:30
Zo stop je met emotie-eten.28 sep. 2018 09:00
Mindset

In drie stappen meer tijd voor jezelf.

22 okt. 2018 om 09:00

Als vrouw ben je druk. Er moet altijd van alles en jij komt standaard op de zoveelste plaats. Voor jezelf zorgen? Hoe dan? Je bent veel te druk met het zorgen voor anderen! Zorgen voor de kinderen, zorgen voor je ouders of grootouders, zorgen voor die lieve vriendin die in de problemen zit of je partner die maar niks gedaan lijkt te krijgen zonder jouw hulp ;-) Je zit in de OR van het kinderdagverblijf, organiseert de uitjes op je werk en/of draait de bardienst bij je tennisclub. Je werkt, studeert, fungeert als Huismanager en natuurlijk sport je minstens 1x per week (ramen lappen, stofzuigen en achter de kids aan rennen is ook sport toch?!). Wat structureel ontbreekt is tijd voor jezelf. Want daar heb je geen tijd voor.

Loading...

Maar is dat wel zo? Of doe je in die tijd die je aan jezelf zou kunnen besteden, misschien andere dingen? Dingen die je voor je gevoel moet doen of die echt niet kunnen wachten. Of besteed je die tijd toch weer aan andere mensen of aan social media? Vind je het misschien moeilijk om echt tijd voor jezelf te claimen? Of voelt het egoïstisch om jezelf op de eerste plek te zetten? Misschien weet je wel helemaal niet wat je zou moeten doen in die tijd voor jezelf.

Een (on)legitiem excuus om ongezond te eten.

Deze keer schrijf ik, als Voedingspsycholoog, een keer een blog over het belang van tijd voor jezelf nemen. Ten eerste omdat veel van mijn cliënten het gebrek aan tijd voor zichzelf, en het algehele gebrek aan tijd, regelmatig opvoeren als legitiem excuus om ongezond te eten, te snoepen, teveel te drinken of te weinig te bewegen. Ze willen wel veranderen zeggen ze, maar er is gewoon geen tijd voor. Maar.. is een gebrek aan tijd wel echt een geldige reden om je anders te gedragen dan je zegt te willen? Staat een ongezonde maaltijd echt zoveel sneller op tafel dan een gezonde maaltijd? Helpt snoepen echt als je niet zo lekker in je vel zit? En zo ja, hoe helpt het dan? Maakt alcohol het (ervaren) gebrek aan tijd echt minder? Creëer je er meer tijd door of is het misschien enkel een compensatie voor je “zware” dag? En..kun je echt niets aan beweging doen als je weinig tijd hebt? Het is vaak heel makkelijk om te zeggen dat je ergens geen tijd voor hebt, maar wees eerlijk, dat zeg je meestal vooral bij die dingen waar je misschien een beetje tegenop ziet, of geen zin in hebt… Want voor heel veel andere dingen en mensen kun je wel tijd vrij maken.

Me-time is echt heel belangrijk.

De tweede reden dat ik dit onderwerp aansnijd is omdat tijd voor jezelf echt heel belangrijk is en we in de voedingspsychologie weten dat als je structureel te weinig tijd hebt (lees; neemt) voor jezelf, de kans op onevenwichtig eetgedrag (lees; eetbuien, emotie-eten, eten uit frustratie, stress en onmacht) vele malen groter is dan wanneer je wel regelmatig tijd voor jezelf inplant. In mijn praktijk, waar ik vrouwen begeleid die onevenwichtig eetgedrag vertonen en daar ook echt last van ondervinden, staat het thema “tijd voor jezelf” dus vaak bovenaan de agenda.

Echt geen tijd?

En tenslotte besteed ik er deze blog aandacht aan omdat de meeste vrouwen zich meestal niet realiseren dat er veel meer schuil gaat achter de woorden “Ik heb geen tijd voor mezelf” dan een daadwerkelijk gebrek aan tijd. Vaak speelt er veel meer en gaat het om thema’s als een laag zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen of een gevoel van onmacht hebben op de situatie. Allemaal zaken die bepalend zijn voor wel of niet goed voor jezelf zorgen, wel of niet gezondere keuzes maken en wel of niet weten wanneer je jezelf een halt toe moet roepen of juist de teugels even kan laten vieren. Dat zijn allemaal zaken die voor mij als Voedingspsycholoog van belang zijn bij de begeleiding van mijn cliënten.

Tijd voor jezelf is écht heel belangrijk. Tijd om even op adem te komen, bij te komen van een lange dag of juist op te laden voor een drukke week. Even een half uurtje helemaal voor jezelf, of langer als dat lukt, om te doen waar jij op dat moment zin in hebt. Om even in te tunen op hoe je je eigenlijk voelt en te ontdekken waar jij behoefte aan hebt. Voor iedereen is die “me-time” anders. De een wil gewoon even languit op de bank muziek luisteren en de ander wil juist een boek lezen. Als het maar iets is wat jij graag doet en waar jij energie van krijgt. Het kan ook dansen zijn of yoga, in bad met een tijdschrift, creatief bezig zijn of een boswandeling maken.

Zo creëer je die tijd voor jezelf.

De enige manier om tijd te hebben, is door die tijd te nemen. Het klinkt zo simpel, en weet je; eigenlijk is het dat ook!

  • Stap 1. Zie tijd voor jezelf als een echte afspraak. Een afspraak met jezelf.
  • Stap 2. Zet deze agenda daadwerkelijk in je agenda. Blok tijd voor jezelf door het in te plannen in je agenda. Of dat nu een papieren agenda is of een digitale maakt niet uit; plan elke dag structureel een half uurtje in voor jezelf en ook minstens 1 keer per week een uur of meer. Kies daarvoor in eerste instantie een tijdstip waarvan je weet dat de kans het grootst is dat het ook echt kan. Kies een realistisch tijdstip. Dus bijvoorbeeld zodra de kinderen op bed liggen. Of juist voordat ze wakker zijn. Als je de afspraak met jezelf inplant om 17.30 uur, weet je van te voren al dat het niet gaat lukken…
  • Stap 3. Vind deze afspraak met jezelf net zo belangrijk als alle andere afspraken die in je agenda staan. Want wees nou eerlijk, waarom zou een afspraak met jezelf minder belangrijk zijn dan een afspraak met iemand anders? Jij op 1. Verzet je een afspraak met je beste vriendin alleen omdat iemand anders ook een afspraak met je wil maken? Laat je de afspraak met je vriend/partner/man schieten alleen omdat je werkgever je op het laatste moment nog een opdracht toeschuift? Nee toch? (En doe je dat wel, dan moet je je misschien maar eens afvragen waar je prioriteiten eigenlijk liggen ;-) )

Dan wordt het nu dus tijd om de afspraken met jezelf, minstens zo belangrijk te vinden als de afspraken met je vriendinnen of je vriend/partner/man. Want zeg nou zelf, jij bent veel belangrijker. Afspraken met jezelf zijn heilig en die verzet je dus niet zomaar. Als je dat principe vasthoudt heb je elke dag wat tijd voor jezelf. Die me-time gaat er ook voor zorgen dat je jezelf belangrijk gaat vinden en dat gezond eten makkelijker wordt.

Wanneer plan jij de eerste afspraak met jezelf in? En wat ga je dan doen? Laat het me weten!

Dit artikel is geschreven door Diana van Dijken.

Als je structureel te weinig tijd voor jezelf hebt (lees; neemt) is de kans op ongezond eetgedrag vele malen groter is dan wanneer je wel regelmatig tijd voor jezelf inplant.

Deel dit artikel


Loading...

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Dolore, velit?

OK